Als een werknemer een auto ter beschikking krijgt van de werkgever, kan dat gevolgen hebben voor de te betalen belasting. Als de werknemer bijvoorbeeld meer dan 500 kilometer per jaar rijdt of geen sluitende kilometeradministratie heeft, is een fiscale bijtelling op het loon van toepassing.
De hoogte van de bijtelling is een percentage van de fiscale cataloguswaarde van de auto. Het percentage is vervolgens afhankelijk van de datum van de eerste tenaamstelling van de auto, de CO2 uitstoot van de auto en (t/m 2014) de brandstof waarop de auto rijdt.
2017 t/m 2020
Onderstaand een overzicht van de percentages bijtelling auto voor auto's waarvan de datum van eerste tenaamstelling in 2017 ligt. Het percentage is sinds 2015 niet meer afhankelijk van de brandstof.
De percentages gelden voor 60 maanden. De termijn van 60 maanden start op de 1e dag van de maand na de maand van de datum 1e tenaamstelling.
CO2 uitstoot in gram per kilometer | bijtellingspercentage |
0 | 4 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
meer dan 0 | 22 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
Vanaf 2019 geldt het verlaagde percentage van 4 procent alleen voor zover de catalogusprijs niet meer dan € 50.000 bedraagt. Over het meerdere geldt de bijtelling van 22 procent.
2016
Onderstaand een overzicht van de percentages bijtelling auto voor auto's waarvan de datum van eerste tenaamstelling in 2016 ligt. Het percentage is sinds 2015 niet meer afhankelijk van de brandstof.
De percentages gelden voor 60 maanden. De termijn van 60 maanden start op de 1e dag van de maand na de maand van de datum 1e tenaamstelling.
CO2 uitstoot in gram per kilometer | bijtellingspercentage |
0 | 4 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
meer dan 0 t/m 50 | 15 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
meer dan 50 t/m 106 | 21 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
meer dan 106 | 25 procent bijtelling |
2015
Het percentage bijtelling is voor auto's met een datum eerste tenaamstelling in 2015 niet meer afhankelijk van de brandstof.
CO2 uitstoot in gram per kilometer | bijtellingspercentage |
0 | 4 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
meer dan 0 t/m 50 | 7 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
meer dan 50 t/m 82 | 14 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
meer dan 82 t/m 110 | 20 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
meer dan 110 | 25 procent bijtelling |
auto's van 15 jaar of ouder | 35 procent bijtelling |
2014
Het percentage bijtelling is in 2014 afhankelijk van de brandstof.
brandstof | CO2 uitstoot in gram per kilometer | bijtellingspercentage |
n.v.t. | 0 | 4 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
meer dan 0 t/m 50 | 7 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) | |
geen diesel | meer dan 50 t/m 88 | 14 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
meer dan 88 t/m 117 | 20 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) | |
meer dan 117 | 25 procent bijtelling | |
auto's van 15 jaar of ouder | 35 procent bijtelling | |
diesel | meer dan 50 t/m 85 | 14 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
meer dan 85 t/m 111 | 20 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) | |
meer dan 111 | 25 procent bijtelling | |
auto's van 15 jaar of ouder | 35 procent bijtelling |
2013
Het percentage bijtelling is in 2013 afhankelijk van de brandstof.
brandstof | CO2 uitstoot in gram per kilometer | bijtellingspercentage |
n.v.t. | maximaal 50 | 0 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
geen diesel | meer dan 50 t/m 95 | 14 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
meer dan 95 t/m 124 | 20 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) | |
meer dan 124 | 25 procent bijtelling | |
auto's van 15 jaar of ouder | 35 procent bijtelling | |
diesel | meer dan 50 t/m 88 | 14 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
meer dan 88 t/m 112 | 20 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) | |
meer dan 112 | 25 procent bijtelling | |
auto's van 15 jaar of ouder | 35 procent bijtelling |
1 januari 2012 t/m 30 juni 2012
Het percentage bijtelling is in 2012 afhankelijk van de brandstof.
brandstof | CO2 uitstoot in gram per kilometer | bijtellingspercentage |
n.v.t. | maximaal 50 | 0 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
geen diesel | meer dan 50 t/m 110 | 14 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
meer dan 110 t/m 140 | 20 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) | |
meer dan 140 | 25 procent bijtelling | |
auto's van 15 jaar of ouder | 35 procent bijtelling | |
diesel | meer dan 50 t/m 95 | 14 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
meer dan 95 t/m 116 | 20 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) | |
meer dan 116 | 25 procent bijtelling | |
auto's van 15 jaar of ouder | 35 procent bijtelling |
1 juli 2012 t/m 31 december 2012
Het percentage bijtelling is in 2012 afhankelijk van de brandstof.
brandstof | CO2 uitstoot in gram per kilometer | bijtellingspercentage |
n.v.t. | maximaal 50 | 0 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
geen diesel | meer dan 50 t/m 102 | 14 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
meer dan 102 t/m 132 | 20 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) | |
meer dan 132 | 25 procent bijtelling | |
auto's van 15 jaar of ouder | 35 procent bijtelling | |
diesel | meer dan 50 t/m 91 | 14 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
meer dan 91 t/m 114 | 20 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) | |
meer dan 114 | 25 procent bijtelling | |
auto's van 15 jaar of ouder | 35 procent bijtelling |
2011
Het percentage bijtelling is in 2011 afhankelijk van de brandstof.
brandstof | CO2 uitstoot in gram per kilometer | bijtellingspercentage |
n.v.t. | 0 | 0 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
geen diesel | meer dan 0 t/m 110 | 14 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
meer dan 110 t/m 140 | 20 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) | |
meer dan 140 | 25 procent bijtelling | |
auto's van 15 jaar of ouder | 35 procent bijtelling | |
diesel | meer dan 0 t/m 95 | 14 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
meer dan 95 t/m 116 | 20 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) | |
meer dan 116 | 25 procent bijtelling | |
auto's van 15 jaar of ouder | 35 procent bijtelling |
Auto's met CO2 uitstoot van maximaal 50 gram per kilometer
Voor auto's met een CO2 uitstoot van maximaal 50 gram per kilomer zijn sinds 1 januari 2012 onderstaande regels van toepassing:
Auto met CO2 uitstoot van maximaal 50 gram per kilometer, datum eerste tenaamstelling voor 1 januari 2012: 0 procent bijtelling tot 1 januari 2017. Het bijtellingspercentage is gebonden aan het kentekenbewijs van de auto. Het blijft ook van toepassing bij wisseling van eigenaar of bestuurder (werknemer).
Auto met CO2 uitstoot van maximaal 50 gram per kilometer, datum eerste tenaamstelling in de periode tussen 1 januari 2012 en 1 januari 2014: 0 procent bijtelling voor een periode van 60 maanden. De periode van 60 maanden start op de eerste dag van de maand na de maand waarin de datum van eerste tenaamstelling valt. Na afloop van de periode van 60 maanden wordt het percentage bijtelling op de laatste dag van de 60e maand opnieuw vastgesteld op basis van de regels die op dat moment gelden. Het alsndag vastgestelde percentage geldt wederom voor een periode van 60 maanden. Het bijtellingspercentage en de termijn van 60 maanden zijn gebonden aan het kentekenbewijs van de auto. Ze blijven ook van toepassing bij wisseling van eigenaar of bestuurder (werknemer).
Auto zonder CO2 uitstoot, datum eerste tenaamstelling in de periode tussen 1 januari 2014 en 1 januari 2016: 4 procent bijtelling voor een periode van 60 maanden. De periode van 60 maanden start op de eerste dag van de maand na de maand waarin de datum van eerste tenaamstelling valt. Na afloop van de periode van 60 maanden wordt het percentage bijtelling op de laatste dag van de 60e maand opnieuw vastgesteld op basis van de regels die op dat moment gelden. Het alsndag vastgestelde percentage geldt wederom voor een periode van 60 maanden. Het bijtellingspercentage en de termijn van 60 maanden zijn gebonden aan het kentekenbewijs van de auto. Ze blijven ook van toepassing bij wisseling van eigenaar of bestuurder (werknemer).
Auto met CO2 uitstoot van meer dan 0 maar maximaal 50 gram per kilometer, datum eerste tenaamstelling in de periode tussen 1 januari 2014 en 1 januari 2016: 7 procent bijtelling voor een periode van 60 maanden. De periode van 60 maanden start op de eerste dag van de maand na de maand waarin de datum van eerste tenaamstelling valt. Na afloop van de periode van 60 maanden wordt het percentage bijtelling op de laatste dag van de 60e maand opnieuw vastgesteld op basis van de regels die op dat moment gelden. Het alsndag vastgestelde percentage geldt wederom voor een periode van 60 maanden. Het bijtellingspercentage en de termijn van 60 maanden zijn gebonden aan het kentekenbewijs van de auto. Ze blijven ook van toepassing bij wisseling van eigenaar of bestuurder (werknemer).
Duur bijtellingspercentage 14 of 20 procent, datum eerste tenaamstelling op of na 1 juli 2012
Voor auto's die op of na 1 juli 2012 voor het eerst tenaamgesteld zijn, wordt het bijtellingspercentage vastgesteld op basis van de regels die gelden op de datum van de eerste tenaamstelling. Als dit percentage 14 of 20 procent is, geldt dat percentage voor de duur van 60 maanden. De periode van 60 maanden start op de eerste dag van de maand na de maand waarin de datum van eerste tenaamstelling valt.
Na afloop van de periode van 60 maanden wordt het percentage bijtelling op de laatste dag van de 60e maand opnieuw vastgesteld op basis van de regels die op dat moment gelden. Het alsndag vastgestelde percentage geldt wederom voor een periode van 60 maanden.
Het bijtellingspercentage en de termijn van 60 maanden zijn gebonden aan het kentekenbewijs van de auto. Ze blijven ook van toepassing bij wisseling van eigenaar of bestuurder (werknemer).
Overgangsregeling voor auto's met 14 of 20 procent bijtelling, datum eerste tenaamstelling voor 1 juli 2012
Voor auto's die voor 1 juli 2012 voor het eerst tenaamgesteld zijn, geldt een overgangsregeling.
Auto stond op 30 juni 2012 en daarna aan dezelfde werknemer ter beschikking: de bijtelling van 14 of 20 procent dat op 30 juni 2012 van toepassing was, blijft gelden voor de werknemer die de auto op 30 juni 2012 ter beschikking had. Als de werknemer van werkgever wisselt en in de betreffende auto blijft rijden bij de nieuwe werkgever, blijft het bijtellingspercentage van toepassing.
Auto stond voor 1 juli 2012 op naam van de werkgever / lease-maatschappij en wordt op of na 1 juli 2012 aan een (andere) werknemer ter beschikking gesteld: het percentage dat op 30 juni 2012 van toepasing was, blijft gelden. Ook als de auto later aan een andere werknemer ter beschikking gesteld wordt, blijft het percentage dat op 30 juni 2012 van toepassing was, gelden.
Auto wijzigt van eigenaar op of na 1 juli 2012, werknemer die de auto ter beschikking had direct voor de eigendomsoverdracht, blijft de auto ter beschikking houden na de eigendomsoverdracht: het bijtellingspercentage dat op 30 juni 2012 van toepassing was, blijft van toepassing zolang de werknemer de auto ter beschikking blijft houden.
Auto wijzigt van eigenaar op of na 1 juli 2012 en wijziging van de werknemer die de auto ter beschikking heeft: het bijtellingspercentage dat op 30 juni 2012 van toepassing was, blijft van toepassing tot 1 juli 2017.
Excessief privegebruik auto
Bij excessief privegebruik van de ter beschikking gestelde auto, is de werkelijke waarde van het privegebruik belasting in plaats van de bovengenoemde percentages. Ingeval de auto geen CO2 uitstoot heeft of als de auto valt in de categorie zeer zuinig of zuinig, mag op de waarde van het daadwerkelijke privebruik nog wel een korting van 25, resp, 11 of 5 procent van de waarde van auto in mindering gebracht worden.